onsdag den 27. juni 2012

Foccacia

Jeg havde fødselsdag den anden dag, og ville bage et lækkert brød som tilbehør til noget tapas-lignende mad. Så jeg ledte lidt efter en god opskrift på foccacia, som et en af mine yndlingsbrød. Jeg kunne ikke præcist finde noget, jeg ville have, så kombinerede flere opskrifter fra nettet - og med succes.
Det kræver lidt forberedelse at lave det her brød, da dejen helst skal hæve natten over, og endnu yderligere 1-2 timer. Dog er selve arbejdstiden minimal.
Jeg brugte en hjemmelavet krydderolie, men man kunne også have brugt soltørrede tomater, oliven eller nigellafrø som topping.

Til krydderolien brugte jeg:
1 dl olivenolie
Et bundt hakkede krydderurter - i det her tilfælde persille, basilikum og rosmarin
2 fed hvidløg

Alle ingredienserne skal varmes op i en gryde, men kun til ca. 50 grader. Det er nok til, at olien trækker smag ud af krydderurterne.

Dejen til foccacia (til ca. 30x40 cm bradepande):
Ca 10 gram gær
4 dl vand
8 dl god hvedemel eller tipo 00 mel
2 tsk groft salt
Groft flagesalt til at drysse brødet med

Gøren røres ud i vandet og salt tilsættes. Derefter røres melet ud i vandet med en ske. Når alt melet er rørt ud, sættes dejen i køleskabet natten over - eller 10-12 timer, alt efter hvad der lige passer ind i planlægningen.
Dagen efter hældes dejen ud på en meldækket bord, og luften trykkes ud af dejen. Husk godt med mel på fingrene, da det en en klistret dej. Så lægges dejen i en bradepande, tærteform eller lignende smurt med olie. Der hældes en smule olie over dejen, så man kan trykke den ud i formen.
Derefter hæver dejen 1-2 timer igen.
Så skal der prikkes huller i dejen med en finger, og krydderolien hældes over. Hvis man bruger oliven eller soltørrede tomater, trykkes de ned i dejen, og der hældes en smule olie over. Derefter drysses brødet med salt.


Så skal brødet i ovnen ved  225 grader i ca. en halv time, til det har fået en flot gylden farve. Hold lidt øje med det. Hvis det bliver for mørkt for hurtigt, kan brødet rykkes længere ned i ovnen. 
Hvis det står på en rist, er det en god ide at lægge noget i bunden af ovnen, da olien godt kan flyde over (og her taler jeg af egen bittre erfaring...)

Jeg ved ikke helt, om det er berettiget at kalde det sund bagning, men det røg lige under den kategori...

2 kommentarer:

  1. Fantastisk opskrift. Men jeg slap dog ikke for klager, havde tilsyneladende ikke lavet brødet stort nok.

    SvarSlet