søndag den 22. april 2012

Simpel oliventapenade

Ligesom med hummus er jeg også helt tosset med oliventapenade. Men det skal være den milde udgave, da jeg ikke ellers er den store oliven-spiser. Så selvom almindelige stenfri sorte oliven er det kedeligste i verden, synes jeg, det er dem, der egner sig bedst til tapenade. Det er mere vigtigt, at man bruger en nogenlunde god olivenolie, da tapenaden ellers kan blive en smule bitter.
Den her oliventapenade er meget nem at lave, og er sammen med hummus den perfekte appetizer eller snack. Hvis man synes, det bliver for mættende med grovbrød til, kan man bruge hjemmelavede knækbrød, som passer perfekt både til hummus og tapenade.
Ligesom med hummussen, har jeg brugt min minihakker til at blende tapenaden. Det er nemt og hurtigt, men igen skal man fornemme sig lidt frem, både med smag og konsistens. Hvis man vil have lidt ekstra smag, kan man også tilsætte en skefuld kapers. Jeg mener, at man (hvis det er helt rigtigt) også skal bruge ansjoser i oliventapenade, men det er jeg absolut ikke fan af. Så med mindre man er tosset med fisk, skal man holde sig fra det. Plus at det pludselig også kræver lidt mere, da de ikke altid er til at få fat i i det lokale supermarked.

Til min tapenade brugte jeg ca.:
200 g sorte oliven uden sten
1 mellemstort fed hvidløg
3 spsk. god olivenolie
Citronsaft efter smag og behag
Salt og peber
Evt. en spsk. kapers

Ingen kommentarer:

Send en kommentar