mandag den 4. november 2013

Chokoladescones

ChokoladesconesDa jeg forleden dag skulle prøve at lave scones, kunne jeg ikke finde hoved og hale i de mange opskrifter på nettet, så jeg prøvede mig lidt frem, og endte med at mikse både fremgangsmåder og ingredienser fra de mange forskellige opskrifter. Den her udgave er med almindelig mørk chokolade, men hvid chokolade er også et hit.

Jeg havde scones'ene med til hele familien i søndags, og det lignede, at de var en succes...
Det tager ikke meget mere end 30 minutter (i alt!!) at lave dem, og de er desuden meget simple at lave, så det er en nem løsning, hvis man skal have lidt eftermiddagshygge i weekenden, eller skal have kage med i skole eller lignende.

Til en portion på 20 styk brugte jeg:

  • 550 g hvedemel
  • 150 g koldt smør/margarine
  • Ca. 4 tsk. bagepulver
  • 1 lille tsk. fint salt
  • 2 tsk. vanillesukker
  • 120 g sukker
  • 2 æg (et til dejen og et til pensling)
  • 100 g grofthakket mørk chokolade
  • 2½ dl kærnemælk 
Smørret smuldres ud i melet, til det er nogenlunde finddelt. Det gør ikke noget, hvis der er lidt klumper tilbage. Sukker, bagepulver, salt, vanillesukker og chokolade blandes sammen og tilsættes mel/smør-blandingen. Nu tilsættes mælk og det ENE æg, og ingredienserne blandes. 

Dejen trykkes ud til en "plade" på ca. 1½-2 cm tykkelse på et let meldrysset bord, da det er lidt klistret. Dejen udstikkes med et glas eller en udstikker og lægges på en bageplade. Vælg et glas eller en udstikker med den størrelse, du synes dine scones skal have. Alternativt kan dejen skæres i firkanter med en kniv. 

Til sidst skal stykkerne pensles med sammenpisket æg og bages i en 225 grader varm ovn i 12-15 minutter.
Scones'ene er bedst samme dag som de er bagt, men hvis der imod alle odds er nogle tilbage, kan de evt. fryses eller genopvarmes i mikroovnen i meget kort tid (10 sek. pr. styk...)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar