mandag den 4. december 2017

Tortillas

Jeg har altid været vild med tortillas, og det har i mange år været en go-to, når energien ikke var til den store madlavning, eller hvis det bare skulle gå hurtigt. Men for efterhånden en del år siden forsøgte jeg mig med at lave dem selv. Og siden da har jeg nærmest aldrig købt de færdiglavede, både fordi det er nemt og billigt at lave selv, men også fordi købetortillas har sådan en underlig sød smag og en lidt kedelig konsistens. De her kræver lidt gode overarme, da de skal rulles ud med en kagerulle.

Jeg veksler lidt mellem at lave små og store torillas, men kan egentlig bedst lide de små, da det er mere elegant og hyggeligt at spise - i stedet for én stor burrito, som man spiser i løbet af 7 et halvt minut.

Til dejen tager jeg altid udgangspunkt i mængden af vand, da jeg har nemmest ved at styre portionsstørrelsen på den måde. Det kræver derfor lidt gefühl at vurdere, hvor meget mel der skal til.

Til 2 personer - 6 små tortillas eller 4 lidt større:
  • 0,75 dl vand
  • 1/4 tsk. fint salt
  • Ca. 150 g mel
1. Rør salt ud i vandet og tilsæt melet lidt ad gangen til konsistensen er sammenhængende som bolledej, og ikke rigtigt klistrer mere.

2. Varm en pande op til høj varme. Sørg for, at det er en pande, der kan tåle det - især hvis du skal lave mange tortillas. Jeg har brændt et par pander af i tidens løb, hvis jeg har skullet lave tortillas til hele familien.

3. Imens rulles tortillas'erne ud. Det er nemmest ved at forme små runde bolde, som man efterfølgende ruller helt tyndt ud. 

4. Steg dem ca. 1 minut på hver side, eller til de begynder at få flotte mørke pletter. De kan godt hæve op til noget, der ligner pitabrød, men de falder sammen igen, når de køler lidt af.

5. Læg de færdige tortillas på en tallerken og dæk dem til med et viskestykke. Vend bunken inden servering, da de nederste er bløde og lækre.

6. Server med dit yndlingsfyld. Mine favoritter er carnitas, fajitas, mole eller baja. Opskrifter kommer senere...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar