mandag den 27. november 2017

Krydderier du bør kende - og købe

SumakHer kommer en lille introduktion til nogle krydderier, som jeg først for relativt nyligt har stiftet bekendskab med (eller har fundet ud af, hvad man kan bruge til). Jeg har fundet sumak og nigellafrø i Klostergrønt i Aarhus, og za'atar er hjemmebragt fra Israel. Jeg er dog stødt på za'atar flere steder i Aarhus også, så det kan godt støves op. Hvis krydderierne ikke er til at finde i den lokale grønthandler, ved jeg, at ASA Spice og Mill & Mortar forhandler dem - men det er lidt en anden prisklasse.

Sumak
Za'atarSumak er et lækkert, syrligt krydderi, der har en flot mørkerød farve. Det bruges ofte som topping til hummus, eller som en del af det arabiske blandingskrydderi za'atar eller i dukkah. Sumak er små røde bær, som tørres og males til det krydderi, man kan købe i butikkerne. 
Man kan bruge sumak til salatdressinger og marinader, og det kan også drysses direkte på maden og give et syrligt twist.

Za'atar
Za'atar er et arabisk blandingskrydderi, der består af timian eller oregano (alt efter hvilken region det kommer fra). Derudover er der salt, sesamfrø og sumak i blandingen. Jeg er stødt på mange forskellige typer za'atar på mine rejser til Israel - fra meget grove varianter til mere præfabrikerede udgaver. Herhjemme kan man finde lidt forskellige varianter, alt efter hvor man køber dem henne. 
NigellafrøJeg bruger za'atar på forskellige måder. Man kan drysse det over kylling inden det steges i ovnen, man kan dyppe brød i olie og za'atar, og man kan bruge det som topping til foccacia ved at blande det med lidt olivenolie og smøre det på det ubagte brød.

Nigellafrø
Nigellafrø er de sorte frø, man kender fra tyrkiske fladbrød. Frøene har en meget karakteristisk smag, som jeg synes er virkelig lækker. Jeg bruger nigellafrø som topping til foccacia eller som ingrediens i dukkah. Jeg bruger også nigellafrø i falafel, hvilket giver dem et lækkert lille twist. Det var et trick, jeg lærte hos Ha'Kosem (aka falafelmagikeren) i Tel Aviv.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar